Κυπριακή Συμμετοχή ∙ 23η Διεθνής Έκθεση Τριενάλε “Ο Άγνωστος Κήπος”

Επιμελητές / Σχεδιασμός Εγκατάστασης: Χριστιάνα Ιωάννου, Δάφνη Κοκκίνη, Σπύρος Νάσαινας, Χρίστος Παπαστεργίου
Συνεργάτες: Αριστοφάνης Χατζηχαραλάμπους, Παναγιώτα Πιερή
Κατασκευή εγκατάστασης: PH Furnishing Ltd
Επίτροπος: Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κύπρου
Διοργανωτές: Πολιτιστικές Υπηρεσίες, Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας & Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κύπρου

 

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΚΗΠΟΣ

Ο περίκλειστος κήπος αφορά μία επιπρόσθετη, αλλά σημαντική ιστορική τυπολογία του οικιακού χώρου στην Κύπρο και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Το είδος του ιδιωτικού η “κρυφού” κήπου εμφανίζεται συχνά στις αφηγήσεις των ταξιδιωτών ήδη από τον 14ο αιώνα και η συχνότητα των αναφορών αυξάνει προσεγγίζοντας τον 19ο και 20ο αιώνα. Οι αναφορές είναι τόσο λυρικά επεξεργασμένες, ώστε να δημιουργείται η εντύπωση ότι, ο κήπος είναι ανεπίσημα καταγεγραμμένος στην συλλογική μνήμη ως το πιο αναγνωρίσιμο – κρυφό στοιχείο του αστικού περιβάλλοντος της πόλης, το “κοινό μυστικό” της.

Με την πρόταση μας για τον “Άγνωστο Κήπο”, αποδίδουμε ευγνωμοσύνη στον χαμένο πια τυχαίο κήπο της πόλης, ο οποίος προστάτευσε την ιδιωτική ζωή των κατοίκων της για αιώνες, και ταυτόχρονα επανεισάγουμε την ιδέα του περίκλειστου κήπου, ως μια συνθήκη του χώρου, η οποία μπορεί να προσφέρει ταυτόχρονα την οικειότητα του καθημερινού και την γοητεία του αγνώστου. Τα φυσικά και τα τυπολογικά – αρχιτεκτονικά στοιχεία, τα οποία συνθέτουν την παράδοση του κήπου (το έδαφος, η χλωρίδα, η οικιακή πανίδα, ο αέρας, οι ήχοι, το φώς, οι στέρνες, τα δάπεδα, η ανθρώπινη δραστηριότητα), γίνονται στην πρόταση μας τα εργαλεία της διερεύνησης και τα μέσα διαπραγμάτευσης της σχέσης μας με το άγνωστο της ιδιωτικότητας, το οποίο κρύβει ο κήπος πίσω από το όριο του τοίχου του. Η εγκατάσταση μας στον χώρο της έκθεσης λειτουργεί ως ένα όριο, το οποίο καλεί τον επισκέπτη να “κρυφοκοιτάξει” να “κρυφακούσει” και να αισθανθεί το κρυφό περιεχόμενο μέσα από ανοίγματα στον τοίχο και εν τέλει να φανταστεί μια δική του συνολική εικόνα του αγνώστου το οποίο μπορεί να κρύβεται πίσω από το όριο αυτό.