Γ’ Βραβείο Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Κάτω Πάφου

15052015_vravio_arheologikou_horu_paphos1

Αρχιτεκτονικό Γραφείο: EP Architects | Αρχιτέκτων Μηχανικός, Μελετητής Έργου: Ελίνα Παττίχη | Ομάδα Μελέτης: Ελίνα Παττίχη, Νατάσα Κατσώνη | Σύμβουλος Αστικού Σχεδιασμού: Ανδρέας Παττίχης | Σύμβουλοι Πολιτικοί Μηχανικοί: Ανδρέας Ανδρέου, Δανάη Πολυβίου.

Ο χώρος μελέτης, τα αρχαιολογικά ευρήματα και ο χαρακτήρας του τοπίου, αποτέλεσαν στοιχεία έμπνευσης για την επιλογή σχεδιαστικής κατεύθυνσης. Μία συνεχόμενη διαδρομή με επιμέρους διακλαδώσεις ξετυλίγεται στο τοπίο και εντάσσεται με την αποσύνθεση της σε διάφορα σημεία σε αυτό, με βάση τη λογική των ψηφιδωτών. Από τους αναρτημένους τριγωνισμούς της γέφυρας μέχρι τις τραπεζοειδείς πλακοστρώσεις η μεταβολή της γεωμετρίας συμβαίνει οργανικά και ενημερώνεται με βάση την ιδιαιτερότητα της κάθε περιοχής.

Γεφύρωση Λεωφόρου Αποστόλου Παύλου, Διάδρομοι επίσκεψης στο λόφο της Φάμπρικας.

Πεζογέφυρα. Η προτεινόμενη χωροθέτηση της γέφυρας επιτρέπει άμεση πρόσβαση στο λόφο της Φαμπρίκας κεντρικά ως προς τα βασικά σημεία ενδιαφέροντος (ψηφιδωτά και στόμια σπηλιών). Η γέφυρα σχεδιάζεται ως μία διακλάδωση γραμμικών καμπύλων στοιχείων που αποτελούν τους φορείς και ακουμπούν διακριτικά και όσο πιο επιφανειακά γίνεται στο έδαφος περιγράφοντας τη μορφή της γέφυρας. Από τους φορείς αυτούς αναρτώνται εγκάρσια στοιχεία που συγκρατούν το κατάστρωμα, το οποίο αποτελείται από υάλινο δάπεδο με διαβάθμιση διαφάνειας, όπου αυτή είναι επιθυμητή για απρόσκοπτη θέαση προς το φυσικό τοπίο των βράχων και τις σπηλιές. Η κατάληξη της γέφυρας στο λόφο Φάμπρικας καρδάρει με ένα πλαίσιο τη θέα σηματοδοτώντας την είσοδο στον αρχαιολογικό χώρο.

Διαδρομές διακίνησης στο λόφο της Φάμπρικας. Προτείνονται διακριτικές επεμβάσεις επειδή πρόκειται για αρχαιολογικό χώρο και περιοχή Νατούρα. Το μεγαλύτερο μέρος του βατού εδάφους διατηρείται με προσθήκη πατημένου χώματος και οριοθετείται με προκατασκευασμένα κράσπεδα και καθιστικά στοιχεία. Σε περιπτώσεις ανάγκης παρεμβολής κλίμακας ή ράμπας σε πρανή του εδάφους χρησιμοποιούνται προκατασκευασμένα στοιχεία από σκυρόδεμα σχήματος Γ. Οι διαδρομές προσβάσιμες από αναπήρους επιστρώνονται με προκατασκευασμένες πλάκες, οι οποίες είναι δυνατόν να αφαιρεθούν σε περίπτωση ανασκαφών.

Αξιοποίηση περιοχής βόρεια Λεωφόρου Αγίων Αναργύρων.

Στην περιοχή αυτή προτείνεται να χωροθετηθούν υποστηρικτικές λειτουργίες για τον αρχαιολογικό χώρο, όπως χώρος στάθμευσης, κέντρο πληροφόρησης και τεκμηρίωσης και υπαίθρια αγορά. Επίσης προτείνεται, όπως οι Χαρουπόμυλοι να μετατραπούν σε τοπικό μουσείο και αίθουσες συνεδρίων, τα γραφεία των δημοσίων έργων να μετατραπούν σε ξενώνα-εστίες και χώρο εστίασης και το τουρκοκυπριακό κοιμητήριο να διαμορφωθεί σε χώρο πρασίνου με διατήρηση και ανάδειξη των ταφικών μνημείων. Προτείνεται, σύνδεση της περιοχής αυτής με τον λόφο της Φάμπρικας με ημιυπόγεια διάβαση πεζών εγκάρσια της Λεωφόρου Αναργύρων.

Πλατεία – αλλαγή επίστρωσης δρόμων.

Ο σχεδιασμός της πλατείας διαμορφώνεται με βάση οργανική χάραξη πο συνδέει τη νότια, ανατολική και δυτική της πλευρά με τον αρχαιολογικό χώρο στη βορινή της πλευρά στους πρόποδες του λόφου της Φάμπρικας. Η χάραξη αυτή αποτελείται από δέσμες οργανικών τραπεζοειδών οχημάτων που διευρύνονται σε πλάτος καθώς προσεγγίζουν τον αρχαιολογικό χώρο, ενώ στην τομή τους με την οδό Ιφιγένειας θρυμματίζονται σε επιμέρους στενές λωρίδες που διακριτικά εισέρχονται στην περιοχή του αρχαιολογικού χώρου διαμορφώνοντας πορείες, καθιστικά στοιχεία, κρυφό φωτισμό και στοιχεία νερού. Κατά μήκος της χάραξης χωροθετούνται βοηθητικοί χώροι, παιδική χαρά και χώροι στάθμευσης για το κοινό. Οι τραπεζοειδείς πλάκες επίστρωσης της πλατείας είναι προκατασκευασμένες από σκυρόδεμα.

Εντός του αρχαιολογικού χώρου σχεδιάζεται μικρό αμφιθέατρο ενταγμένο στην υφιστάμενη υψομετρική διαφορά με βάση σενάριο αναστρέψιμων προκατασκευασμένων κερκίδων.

Στέγάστρα αρχαιολογικών ευρημάτων.

Μόνιμα στέγαστρα σχεδιάζονται ως ελαφριές και διακριτικές επεμβάσεις με ανεβοκατεβάσματα επάλληλων πτυχώσεων τραπεζοειδών σχημάτων, με βάση τη κατασκευαστική λογική εφελκυόμενων κατασκευών. Επίσης, σχεδιάζονται κινητά στέγαστρα με στόχο την εύκολη αποσυναρμολόγηση, μετακίνηση και αποθήκευση τους.